Велосипедни капли и техните различни размери
Нито един друг вело компонент не влияе толкова масивно на стабилността и поведението на велосипеда върху терена както каплите.
Така напр. спестеното тегло по каплите, което постоянно ротира с въртенето им, доста добре се осеща особенно при карането на тежки, а след това на по–леки капли.
Теглото им е от значение имайки напредвид фактора стабилност на байка на дадения терен.
Във всички велосипедни спортове днес се срещат т.н. системни капли, при които всички части като главина, спици, нипли, шини
са произведени от една и съща фирма, което гарантира безупречната им съвместимост една към друга.
Но: Традиционно монтираните капли със спици по собствен вкус или нужди също са често срещани и едва ли ще излязат от мода.
В зависимост от вида на вело спорта съществуват различни размери Велосипеди капли.
Избор на Капли за планински велосипеди
На нови Велосипеди за планинско колоездене се монтират предимно капли с размер 29“ и 27,5“ цола.
Много често в миналото на планински велосипеди се монтираха капли от 26“ цола, което днес между другото е почти рядкост, освен ако не става въпрос за
даунхил/фриираѝд байкове или фетбайкс.
При смяната на капла е важно да се вземе под внимание не само размера, цолажа на каплата,
но и други параметри, като напр. ширината на главината и дебелината на осите,
тъй като в последните години и при тези параметри производителите въведоха доста промени.
Също така е от значение и с какво движение караш или искаш да караш. Който напр. иска да кара с 8/9/10 скоростно Shimano или Sram,
може да си монтира нормално свободно движение. Дори 11-скоростно Shimano е възможно да се монтира с нормално свободно движение.
Ако обаче избереш 11-скоростно от Sram, ще ти трябва вече XD-свободно движение, с което може да караш и новите E 13 10/11 скорости
касети. Виждаш, че има доста подробности, които трябва да се вземат под внимание.
Изборът на капла за шосеен велосипед зависи и от избора на спирачка, с която ще предпочиташ да караш:
Тук правим разлика между капли за челюстни спирачки и капли за дискови спирачки .
При планинските велосипеди дисковата спирачка е вече почти стандарт, въпреки всичко тук трябва да се внимава за монтажа на диска, дали ще е
с 6-дупки или т.н. CenterLock.
В зависимост от желаната ширина на гумите и вида колоездене се избират различни по ширина и стабилност шини.
При шосейния байк шината е значително по–тясна от тази на планинския велосипед.
Шините за даунхил велосипеди се отличават с това, че не само са по–широки от останалите,
но и значително по–стабилни/масивни, което определено е безкопромисно, имайки напредвид условията и терена, при които се използват.
Избор на Капли за шосейни велосипеди
Каплите за шосейни велосипеди и тези за триатлонни велосипеди се предлагат предимно в размер от 28“ цола.
Само отделни юношески или дамси модели шосейни велосипеди могат да се намерят все още с капли от 26“ цола.
Триатлонните велосипеди се предлагаха с размер от 26“ цола, което днес почти не се среща.
Любителите на шосейното колоездене трябва да внимават при фирмата Campagnolo, която предлага специално свободно движение.
Както при планинските велосипеди, така и при шосейните велосипеди монтирането на хидравлични дискови спирачки между другото вече е стандарт.
Ако си направил избора си между дискови спирачки или челюсттни спрачки, то ще трябва да избираш като любител на шосейното колоездене между шосейни тубуларни гуми
или шосейни гуми с твърд борд.
Тъй като на повечето любители на шосейното колоездене лекотата на байка им, както и неговата стабилност са им доста важни, то повечето от тях прибягват към
леките карбонови капли с аеродинамична форма и специални остри спици.
Трекинг велосипедите се предлагат в повечето случаи с 28“ цолови капли, на които каплите обаче са па–широки от тези на шосейните велосипеди.
В зависимост от цената при този вид капли спирачките или са дискови или челюстни.
Какво означава да се центрира капла?
Всички видове капли, без значение на какво колело са монтирани, е необходимо от време на време да бъдат центровани.
При центровката им се взима под внимание преди всичко натягането на спиците.
Който периодично контролира спиците на каплите си, или оставя вело механик да центрова каплите му (или сам се грижи за центровката им),
си спестява значително по–скъпи поправки както по шините или смяната на спиците.
Най–обикновената контрола на каплата е всъщност много проста:
Обръщаш велосипеда с колелата нагоре, ако нямаш подходящ вело стенд разбира се.
Взимаш между пръстите си (между палец и показалец) от едната страна на каплата две най–близко разположени спици, и ги притискаш леко една към друга.
Това го правиш по отделно и от двете страни на каплата, най–добре започвайки от вентила, и то проверяващ без изключение всички спици.
Ако не забележиш никаква разлика в натягането на спиците, това означава, че всичко е наред.
Дори и да се забелязват странични удари по шината, това не означава автоматично, че тази трябва да се смени непременно.
С подходящите вело инструменти и с необходимия опит е възможно и собственоръчно да се центрира каплата.
PS: Който обаче желае много точно да си определи процента на натегнатост на спиците, на него му препоръчваме да се сдобие с т.н. тензиометър.