Амортисьорни вилки за МТБ, конструкция и профилактика
Конструкцията на една амортисьорна вилка за МТБ не е много сложна. Тя се състои от основна тръба, стержен,
която е снабдена с пресуваща връзка вътре в короната, моста на вилката.
Короната на амортисьорните вилки е свързана със страничните горни две тръби на вилката, т.н. подпорите.
Подпорите са свързани с долните тръби, наричани още ботуши, с помоща на плъзгащи втулки.
Но освен тези втулки между подпорите и ботушите на амортисьорните вилки, там, където те се свързват, се монтират и уплътнители, маншони, които имат за функция да
запазят механизъма на вилката чист и
мръсотията да няма шанс да влезе навътре по тръбите. От ботушите, тоест долните тръби, които завършват с гайки, съответно по един шиш тръгва към горните тръбии излиза от дъното на ботушите.
Ако амортисьорните вилки имат обозначанието tapered, означава че тяхната кормилна тръба, стержена, е конична.
Една модерна амортисьорна вилка днес предлага много на брой функции, за да може на първо място теглото на колоездача да бъде оптимално напаснато и към стила
на каране на колелото.
Ако настройките на амортисьорната вилка не са правилни и подходящи за теб, може да си развалиш удоволствието от карането на велосипеда,
както и карането му да стане доста опасно за теб.
Една прекалено "мека" амортисьорна вилка в най–лошия случай може да ти даде отбой (има предвид пропиляването на целия отскок, ход),
една прекалено твърдо нагласена амортисьорна вилка пак няма да ти е от полза, защото няма да може да използваш капацитета и.
Да си регулираш и нагласиш амортисьорната вилка сам това не е проблем яко имаш малко знания по тази материя и опит.
Който обаче няма опит и се съмнява, че ще се справи трябва да се довери на велосервиз!
Същото важи за смяната и монтажа на амортисьорна вилка.
Който има опит, и е разглобявал и монтирал планински велосипеди, той определон ще се справи със скъсяването или монтажа на амортисьорната вилка.
Но във всички случай на съмнение по–добре е велосипеден специализиран сервиз да свърши монтажните работи по амортисьорната вилка.
За да може да се наслаждаваш дълго време на комфорта на каране е необходимо обаче да се грижиш за
амортисьораната си вилка и периодично да я почистваш и правиш профилактика
сам или в специализиран велосипеден сервиз.
Ако живееш наблизо или имаш възможност, ела и използвай услугите на специализирания велосипеден сервиз н HIBIKE.
Хидравличните степени на хода на амортисьорната вилка
Степените на налягането, на въздушния натиск в камерата/те на амортисьорната вилка регулират скоростта с която амортисьорната пружина,
амортисьора изкача и се прибира.
Те мота да работят със затворена и с отворена сеистема.
Една "отворена маслена баня" е по–малко податлива на дефекти, изисква разбира се повече масло и не е толкова прецизна като затворената капсула, камера.
Т.н. "отворена маслена баня" днес почти несе използва.
Благодарение на регулируеми копчета, които при повечето вилки де използват и управляват от вън, степените могат да бъдат ругулирани външно без проблем.
Чрез тази функция на хидравликата могат да бъдат регулирани съответно степените на хода на амортисьорната вилка, както, ако го има, може да бъде активиран и т.н. Lockout.
Lockout има напредвид възможността да се блокира амортисьорната функция на вилката.
Освен блокажната функция на Lockout много аморртисьорни вилки предлагат алтернативно допълнително една регулируема платформа,
тази НЕ блокира напълно амортисьораната вилка а само го намаля същевременно така и намаля значително люлеенето на вилката.
Хидравличните степени на хода на амортисьораната вилка се контролират и с помоща на промяна на надлъжните прерези на вентилите.
Маслото на амортисьорната вилка се пресува през вентила и в зависимост от отвора може да тече по–бързо или по–бавно.
Модерни модели амортисьорни вилки няколко степени на ход и хидравлика, които са пряко в отношение към скороста на изкачане и прибиране на амортисьора.
Добре е да се знае и факта, че в зависимост от различния коефицент на вискозност на амортисьорното масло,
основната настройка на амортисьорната вилка може да бъде променена изцяло.
Амортисьорни елементи, уплътнения, маншони за МТБ амортисьорни вилки
Като еластичен, амортисьорен елемент за вилката се използва една спираловидна пружина или пневматична пружина.
Пневматичната пружина може да е съставена от една или няколко въздушни камери.
Повечето скъпи пневматични пружини са леки и бързо могат да бъдат напаснати към теглото на колоездача.
Една спираловидна пружина е по-склонна към дефекти, както е и по–тежка.
Предлагат се също така и потъващи вилки, които също са на хидравлика.
Потъването им в долните тръби от около 20-50 мм предизвиква промяна на геометрията на планинския ти велосипед
което се отразява на възможностите му по даунхил спускания и катерене на стръмни терени.
Тази функция дава възможност на байка да бъде използван на различни mтерени и при различни байк дисциплини.
При уплътненията важно е да се постигне по възможност най–малко триене, за да не се отрази негативно на управлението на вилката.
Силно затегнатите уплатнения на амортисяорните вилки или маншони повишават възможността от скъсване, повишават директното пренасяне на вибрациите,
и нямат дълъг живот.
Тук различаваме уплътнения за масло уплътнения против прах и мръсотия.
Тези от втория вид, против прах, са монтирани в горния край на ботушите и предпазват преди всичко от влизащ прах и мръсотия, кал или вода.
Уплътнители за масло се монтиран по–дълбоко в ботуша и предпазват от тек на маслото от вилката.
На пазара се предлагат и комбинирани уплътнители предлагащи и двете функции в едно – да предпазват от тек на масло и от прахоляк и мръсотии.
Е, сега вече трябва да си понаучил някои от основните неща за амортисьорните вилки.
Време е да откриеш в нашия онлайн веломагазин нашите предложения за качествени велосипедни амортисьорни вилки.
Нашите амортисьорни вилки за МТБ сме подбрани по категории в зависимост от цолажа,
26 цолови вилки,
27,5 вилки или
29 цолови амортисьорни вилки,
за да може сам да избереш лесно пасващия размер вилка.
Също така при Хайбайк онлайн ще намериш голям избор на Резервни части
за амортисьорни вилки както и Пружини за амортисьорни вилки.