Велосипедни шокове/заден амортисьор за планинско колоездене: Значението на правилното велосипедно окачване
Всички планински колоездачи са единодушни, че без задното окачване (амортисьори) карането на байк от този тип не би доставяло никакво удоволствие.
Благодарение на задния амортисьор всеки маунтинбайк е способен да „погълне“ различни неравности, което превръща почти всеки терен в тръпка и приключение за феновете на планинското колоездене.
Най–голямото предимство което ти дава задния амортисьор е бързия контакт на гумите ти с терена и контрола над колелото, който неумоверно допринася за повече сигурност и удоволствие при карането.
Естествено всичко това е възможно само тогава, когато задния амортисьор пасва на колелото ти и е монтиран правилно.
Ако не си избрал правилното окачване и то не пасва нито на колелото нито на стила ти на каране, то тогава е почти сигурно, че велопоходите ти няма да ти оставят положителни спомени.
Един шок, монтиран на планинското колело на твой приятел, който работи отлично не означава, че ще върше същото, монтиран на твоя байк.
Това е така, защото кинематиката на велосипедната задница играе огромна роля за идеалното функциониране на шока, а тя при различните модели велосипеди е различна.
Ето защо именно задницата на колелото ти е от огромно значение при избора на правилния велосипеден амортисьор.
Избор на правилния велосипеден амортисьор/ шок
Пружината и амортисьора представляват комбиниран компонент образуващи цялото амортисьорно тяло. Въпреки това сред колоездачите е разпространено само понятието “шок“ или “амортисьор“, което обаче описва само частично функциите, изпълнявани от амортисьорното тяло.
При всички висококачествени амортисьорни пружинни за планински колела окачването е осъществено чрез хидравлика. За по тежки и сложни терени е добре да сте снабдени с по–голям обем на маслото в рзервоара, както и в някои случаи за по–добро охлаждане и с допълнителен резервоар.
Дали избраният амортисьор ще е със стоманена пружина, с пружина от титан или на въздух, е въпрос на вкус, но изборът му зависи от това за какви цели ще използвате колелото си и естествено и с какви пари разполагате. При байкове за каране в стиловете Freeride и Downhill се използват стабилните Стоманени амортисьори, които са годни за тежки препядствия и съответно имат по–дълъг живот.
Тук е редно да споменем, че металните пружини се различават
- по дължина,
- дебелина и
- твърдост.
Твърдостта обикновено е маркирана върху пружината.
Този коефицент се измерва в lbs/in (паунда на инч).
Твърдостта на пружината трябва да е съобразена безспорно
с теглото на колоездача.
На който му е важно теглото на самото колело, то тогава трябва да избере по–леки амортисьори а такива са,
Въздушните амортисьори.
Въздушните амортисьори,
пневматичните, са за предпочитане също и ако колоездача/колоездачката са с малко тегло.
Настройка и реглаж на амортисьор – кои параметри да се вземат под внимание:
Особено внимание трябва да се отдели на модела амортисьор и то в предвид евентуалната му смяна. Тъй като тук особено важни са дължината и хода на амортисьора! Тези параметри не могат да бъдат променени в последствие.
Ако си монтирал шока и се готвиш за велопоход то първо се убеди, че си свършил всичките най–важни настройки:
- Регулиране на началното сгъване на пружината, тоест възможността на свиване на пружината само при просто сядане, натоварване на байка (Sag).
С помоща на специална гривна, при шоковете с метална пружина например, може да се регулира натягането и отпускането на пружината, с което да се повлияе на хода.
- Регулиране на твърдостта,
- регулиране на обратния ход на амортисьора,
- Настройка на компресията.
Някои модели шокове се предлагат с предварителни настройки, наричани още Tune.
Отговор на въпроса, дали такъв шок ще пасне на твоя байк ще ти даде най–точно производителя на велосипедната ти рамка.
Някои понятия важни при настройката на вело амортисьора:
- Ход на амортисьора,
- Sag,
- степен на компресията и
- твърдост на амортисьора
Тук с понятието ХОД се има напредвид дистанцията, за която амортисьорната пружина има възможност да се “свие“. Ако тази стойност се умножи със съотношението отнасящо се до свиването на задницата, което е кинематичен резултат, то тогва може да се изчисли и Хода на самата рамка. Разстоянието, която пружината може да се свие само от простото сядане на колелото се обозначава като отрицателен ход или Sag. Най–често 25% +/- 5% от целия капацитет на хода, в зависимост разбира се от стила на каране, трябва да могат да бъдат използвани тук. Степентта на компресията определя скоростта на отскока, на свиваване на шока, а настройката на Rebound-а от друга страна, определя скоростта на възстановяване на пружината, тоест скоростта на обратния и ход.
Определено всеки си решава сам, в зависимост от предпочитанията и от стила на каране, дали ще избере бързо „спортно“ или „меко“ окачване.
На пазара се предлагат богата гама модели задни амортисьори с различни характеристики:
- с една или две въздушни азотни камери /при пневматичните/,
- с възможност за настройка на компресията или
- с възможност за външна настройка на скоростта на обратния ход.
Изработени са естествено от съвременни висококачествени сплави като напр. алуминий.
Открий в нашия онлайн Байкмагазин голям избор на шокове, задни амортисьори, на най–различните водещи фирми в бранша – най–доброто за твоя велосипед!
Най–различни модели задни амортисьори за планински велосипеди, Freerider или Downhillbike.
Огромен избор и гарантирани изгодни предложения – всичко за надежното вело–окачване на твоя байк!