Велосипедно колче за седло: Най-важните функции, които едно колче за седло трябва да изпълнява
Въпреки, че велосипедното колче за седло изглежда незначително на пръв поглед замяната му може да доведе до болки в колената или да предизвика изчезването им.
Ако Велосипедното колче е от тип "регулируемо", тоест варио–колче, това означава, че вътре има вградена доста иновативна техника.
Велосипедните колчета за седло се различават преди всичко по това дали са предназначени за планински или шосеен велосипед.
Така например колчетата за седла при планинските велосипеди са допълнително регулируеми във височината, така наречените Vario-колчета.
При шосейните велосипеди обаче една от важните функции на колечето е преди всичко надежно да обира вибрацийте (FLEX).
Във всеки случай днешната вградена техника във всяко колче за седло служи за настройка на оптималната височина и наклон. Ако си търсиш ново колче за седло за твоя байк, трябва да вземеш под внимание следните важни неща:
Диаметъра на тръбата колчето, материалът, тоест от каква сплав е направено колчето, затягащите скоби, и разбира се за какъв стил колоездене ще го ползваш.
Едно олекотено колче за седло (например карбоново колче на марките Specialized, Cervélo, Zipp) може да се окаже доста полезно за този който кара шосеен велосипед.
От друга страна този който ще предпочете All-Mountain вело–походи, ще се спре със сигурност на предимствата на амортисьорното колче за седло евентуално на марките Cane Creek, Procraft.
Предимствата на варио-колчетата и на амортисьорните колчета за седалка
Който при MTB-походи с удоволствие кривне от пътя и се озове на труден терен, той бързо ще оцени предимствата на регулируемото, варио колче.
Един планински колоездач много често става от седлото си, стъпва здраво на педалите и по този начин премества тежестта си назад.
Така при спускане по надолнище си осигуряващ оптимално контрол над колелото и ставаш по-сигурен при неравни отсечки.
Може би почти всеки се сеща за някоя неприятна ситуация, например при езда да ти се закачи панталона на седлото. Определено кофти случка.
За да предотвратят такива нежелани инциденти много колоездачи преди да се спуснат в поредното байк приключение първо си развинтват велосипедното колче и го връщат максимум надолу в тръбата за да не им пречи.
Наистина е неудобно ако ти се наложи да си сваляш колчето на седалката по време на езда.
Но и за това има решение, именно заради това регулеруемите варио колчета за седла са особенно предпочитани сред MTB средите.
Между другото съвремените модели са подобрени по отношение на теглото и функциите им. Само с едно натискане на копчето вариото прибира или изкарва колчето.
Има и модели които се управляват дори от кормилото с дистанционно и такива които имат лостче за регулиране монтирано към седалката.
Kind Shock и Rock Shox са едни от най-известните имена сред производителите на такива колчета за седла, наложили се на пазара.
Варио колчетата не трябва да се бъркат обаче с амортисьорните колчета за седла, които също гарантират комфорт при вело ездата на неравни терени. За съжаление в последно време тези са излезнали от мода.
При амортисьорните колчета за седло окачването е вградено, което обира сътресенията и вибрациите от пътя.
Колче за седло за шосейни или планински велосипеди: Карбоново или алуминиево колче за седло?
Който кара велосипеда си без окачване и е доволен така, на него определено не му е необходимо колче за седло с допълнителни екстри.
Най-много да се изкуши от предлагането на различни материали, лакови повърхности и различните дебелени/диаметри на тръбата.
Карбонови колчета за седло са популярни например при велосипедистите желаещи да спестят няколко грама от теглото на байка си.
Има някои модели колчета за седла от алуминий, които не се дават по отношение на теглото на карбоновите. Може би точно алуминиевите колчета са правилното решение за теб, ако не си много слабичък и като велосипедист ти е важна безопасността и чувството за стабилност при карането на колело.
Така че реши сам кое ти е по-важно, стила на каране, материалът...
Вземи под внимание при покупката на велосипедно колче за седло диаметъра на тръбата, дължината, начина на затягане и скобите.