Logo
Доставка до: BG

Вход с парола
Статус на поръчката

Команди

Shifters for your bike gears, MTB and road bike.


Избери една категория от менюто “Команди“:

Команди, Командни лостове (скоростни лостчета) за велосипеди в най–различни варианти: За шосейни или планински велосипеди

Единствено каращите Single-Speed-велосипеди (колела само с една предавка) не биха се заинтересували от Команди, Командни лостове като категория вело компоненти.
И защо ли? На тях не им е потребно устройство, закрепено на кормилото, което управлява дерайльора при смяна на скоростите, каквото всъщност представлява командата. Просто защото те "не сменят различни скорости".
За всички останали велосипедисти ще се опитаме да обясним тук, на какво трябва да обърнат внимание, за да предизвика превключването чрез пръста върху командния лост точно това, което очакват като реакция от движението.

Първо трябва да посочим двете актуални категории велосипедни Команди, а именно:

  • Команди, командни лостчета за планински и туристически велосипеди
  • и
  • Команди (комбинирани) за монтаж към кормило на шосейни велосипеди (STI-Команди)
  • .
Докато командите на шосейните велосипеди (т.н. STI-Команди) се монтират ВЕРТИКАЛНО към кормилото на бегача и биват използвани същевременно както за смяна на предавките, така и за спирачни маневри, с другия вид Команди, а именно Flatbar-командните лостчета, (които се монтират само на прави кормила на планински или към кормилата на туристически, трекинг–велосипеди) е възможно единствено превключването на предавките.
Комбинирани командни и спирачни лостчета, които през 90–те години бяха доста разпространени и предпочитани за кормилата на планинските велосипеди, днес едва се срещат, монтирани на право кормило. Това е така защото повечето производители предлагат пасващи на външен вид към скоростните лостчета и отделни спирачни лостчета.

Комбинирани команди (превключвателно устройство за скорости и спирачки) за шосейни велосипеди

След края на 90–те години Комбинираните команди (превключвателно устройство за скорости и спирачки) за шосейни велосипеди изместиха от пазара класичиските рамкови командни лостчета, които се закрепваха за долната тръба на бегача. Днес монтажа на отделни скоростни и спирачни лостчета се среща само при някои единични модели велосипеди, като например туристически или пистови велосипеди. Скоростни лостчета за шосеен велосипед ,тук Shimano Dura Ace Di2

Трите най–големи и влиятелни производителя на велосипедни командни лостчета Shimano, Campagnolo и Sram предлагат към всеки вид командна, превключвателна група, пасващи командни лостчета. Тук трябва да наблегнем на съвместимостта на компонентите: От голямо значение е, командата, дерайльора и задните венци да са предназначени за еднакъв брой скорости!
Съвместимостта на отделните компоненти определено трябва да се вземе под внимание, защото например е възможно с един скоростен лост за 11-скорости от командната група на Shimano Ultegra да управлявате заден дерайльор за 11-скорости на Dura Ace или 105 такъв, но управлението с този команден лост на 10-скоростен Shimano Ultegra дерайльор, или на какъвто и да е дерайльор на Campagnolo или Sram няма да ви се отдаде.
Същото важи разбира се и за командните лостчета на други производители, тъй като всеки производител има свои стандарти за скоростните или спирачните жила. При избора на компоненти от превключвателната, командната група вземи под внимание задължително съвместимостта им! Пак повтаряме командата, дерайльора и задните венци трябва да са предназначени за еднакъв брой скорости.
В последните години на пазара влязоха електрическите командни лостчета за Di2-командните групи на Shimano, системите на Campagnolo т.н. EPS-ситеми както и новите на Sram, т.н. eTAP. За всички тях темата "съвместимост" е от голяма значение, тъй като при тях разликата идва не от жилото, а от кабела и пасващата към него управляваща електроника.

Команди, командни лостчета за планински и туристически велосипеди

При командни лостчета за прави кормила е за предпочитане да се спрете на два водещи производителя, а именно на Shimano и Sram, които предлагат 2 ½ различни типове команди. Защо 2 ½?

Защото се предлагат както палцови команди (команди с лостчета), така и въртящи се команди. въртящите команди напр.(известни също като „Gripshift“ или „Twist-Shift“ на Sram) се използват с една съвсем друга логика, при които превключването на предавките става чрез въртене на дръжката, ръкохватката, което не ги квалифицира като истински "лостчета".
Палцовите команди, Палцов команден лост за велосипед, тук Shimano XT команден, десен лост за MTB като моделите Rapidfire на Shimano и моделът Trigger на Sram се задвижват с помаща на натиск на пръста върху командия лост. Характерно тук е, че при фабрикатите и на двата производителя с по–големия долен лост се сменят по големите предавки, а с малкия лост се сменят по–малките предавки.
Малката разлика между командните лостчета тук е:
При фабрикатите на Shimano малкия лост за предавките се задвижва с палец или показалец, успоредно на големия лост, като дори при Rapidfire-Plus-моделите е възможна смяната на две предавки едновременно.
Докато при фабрикатите на Sram малкия лост се отличава с една посока на задвижване обърната с около 90°, който може по принцип да сменя само по една скорост. С големия лост могат да бъдат сменяни повече от една предавка.
Кой от двата варианта на командни лостчета ще избереш, е въпрос на лично предпочитание.

Съвместимост при командните групи на Shimano

При Shimano това е значително лесно:

  • Команден лост с 11 предавки на Shimano може да управлява/превключва ВСИЧКИ MTB–задни дерайльори на Shimano годни за 11 предавки
  • Команден лост с 10 предавки на Shimano може да управлява/превключва ВСИЧКИ MTB–задни дерайльори на Shimano годни за 10 предавки
  • Команден лост с 9 предавки на Shimano може да управлява/превключва ВСИЧКИ MTB–задни дерайльори на Shimano годни за 9 предавки
  • Команден лост с 7&8 предавки на Shimano може да управлява/превключва ВСИЧКИ MTB–задни дерайльори на Shimano годни за 7&8 предавки
  • Да не забравяме електрическата група команди XTR Di2, която е съвместима само с отделни Di2-компоненти за шосейни велосипеди, но пък естествено може да забравите да я използвате и комбинирате с каквито и да било механични компоненти
  • При механичните командни групи на Shimano е без значение дали отпред карате с 2-ен или 3-ен курбелов комплект, защото лостът за предавките може да управлява и двата варианта.

Съвместимост при командните групи на Sram

При Sram съвместимостта на командите не е чак толкова лесна:

  • Команден лост с 11 предавки на Sram може да управлява/превключва САМО Sram 11-ка-MTB-задни дерайльори
  • Команден лост с 10 предавки на Sram може да управлява/превключва САМО Sram 10-ка-MTB-задни дерайльори
  • Команден ESP–лост с 9 предавки на Sram може да управлява/превключва САМО Sram 9-ка-задни дерайльори
  • Команден лост с 9 предавки на Sram с названията “Attack“ или “Rocket“ може да управлява/превключва САМО Shimano 9-ка-задни дерайльори
  • Командните лостове управляващи предавките на предните дерайльори за командни групи с 10 предавки се предлагат основно в две версии: такива с 2-ка или 3-ка.

За 1 по 11 не същестествува никакъкв ляв превключвателен лост, нито на Shimano нито пък на Sram.
Да не забравяме разбира се и Командните лостове за главините за зъбните колела на марката Rohloff както и на Shimano.
I-Spec и Matchmaker също са понятия, които може да срещнеш при избора си на MTB-команди. С тези две понятия се обозначават двата основни монтажни стандарта на двата най–големи производителя, при които имаме комбиниране на превключвателния лост със спирачен такъв. При което молим да се има напредвид, че “I-Spec“ е версията НА и само ЗА Shimano, а “Matchmaker“ е нейния конкурент от марката Sram. И двата производителя предлагат доста варианти на тези два вида команди. Ето, че съществува още една причина в повече да внимаваш добре при избора си на команди. Не е само важно да се снабдиш с правилната и пасващата команда за твоя байк. При перфектното решение трябва да си доволен не на последно място и от външния му вид.

 
AJAX Loader Icon